woensdag 17 juni 2009

Luistertip: Oumou Sangare, de nachtegaal uit Mali


Vandaag wil ik jullie graag even voorstellen aan Oumou Sangare. Deze Malinese diva bracht namelijk al 5 schitterende cd’s uit, via World Circuit, het label bekend van de Cubaanse topper Buena Vista Social Club. Oumou Sangare is één van mijn favoriete artiesten. Jaren geleden al (ik weet niet meer precies wanneer) zag ik haar live aan het werk in het Cultuurcentrum van Maaseik. Op zaterdag 20 juni komt zij een concert geven op Afro-Latino in Opitter. Haar eerste drie cd’s Moussolou (1989), Ko Sira (1993) en Worotan (1996) zijn officieel niet meer verkrijgbaar, maar je vindt de eerste twee wel in onze bib, samen met Oumou (2004), een dubbelcd met het beste van haar eerste drie albums, aangevuld met enkele nummers uit een vierde cassettealbum dat nooit officieel uitgebracht werd in het Westen. Onlangs verscheen haar nieuwe album Seya, weeral een hoogtepunt! Die cd vind je heel binnenkort ook in onze collectie.
Hieronder een filmpje met een livefragment tijdens het gerenommeerde Womadfestival in 2003



Als wereldmuziekliefhebber bezoek ik dit jaar weer een aantal zomerfestivals. Info en verslaggeving hierover kan je terugvinden op mijn persoonlijke blog. Je kan er ook de recentste videoclip van Oumou Sangare bekijken.

Geen opmerkingen :