vrijdag 31 juli 2009

Resultaten poll ‘Google of de bib’ + Nieuwe poll ‘Bezoek je de bib meer of minder tijdens de zomermaanden?’

Midden juni lanceerden we samen met een aantal andere Vlaamse bibliotheken een kleine bevraging over het zoekgedrag van onze bezoekers. De uitdagende stelling luidde als volgt: 'Als ik info nodig heb, dan google ik. Er komt geen bib aan te pas'. Er kwamen 25 antwoorden. Daaruit blijkt dat iets meer dan de helft van de stemmers akkoord is met deze stelling.

Resultaten

Helemaal akkoord: 24 % (6 personen)
Akkoord: 28 % (7 personen)
Niet akkoord: 32 % (8 personen)
Helemaal niet akkoord:16 % (4 personen)

De commentaren die wij mochten ontvangen via onze Facebookgroep geven aan dat google heel veel gebruikt wordt, maar dat men voor specifieke info nog altijd graag naar de bib komt. Enkele reacties van bibgebruikers:

Het is leuker om vb. een vakantie voor te bereiden of receptjes te zoeken met een boek in de zetel. Voor mij gaat dus het één samen met het ander... een mooie aanvulling !’

‘Of ik google of naar de bib stap voor informatie, hangt af van het soort informatie dat ik zoek en van de nood eraan. Moet ik heel erg dringend iets te weten zien te komen, dan zal ik snel internet raadplegen. Gaat het hem daarentegen om achtergrondinfo waar ik m'n tijd kan voor nemen om me toe te eigenen, dan komt de bib toch op nr 1.’

Vanaf vandaag vind je op deze blog een nieuwe poll. Wij zijn namelijk benieuwd of jullie tijdens de zomermaanden vaker naar de bib komen of minder vaak dan de rest van het jaar. Persoonlijk merk ik bijvoorbeeld dat een aantal bibgebruikers tijdens de zomer helemaal geen tijd heeft om te komen en dat er anderen zijn die we enkel tijdens de zomermaanden zien. Hoe zit het met jouw bibbezoek tijdens de zomermaanden? Stem op deze poll via de rechterzijde van onze blog. Via de groep Bib Maaseik op Facebook kan je verdere commentaar hierover kwijt.

Geen opmerkingen :