dinsdag 23 november 2010

Korte impressie van een geslaagde editie ‘Afrit Noord Zuid’

Foto's: Jos Simons

Op zondag 21 november was ik namens de bib aanwezig op het evenement Afrit Noord Zuid, dat dit jaar volledig in het teken stond van Congo. De ochtend met wereldontbijt heb ik gemist, maar de kookworkshop van Moke  leverde in elk geval heerlijke hapjes op. De lezing (met bijhorende fotomontage) door Lieve Joris over haar omzwervingen door Congo werd door de aanwezigen zeer gesmaakt, waarna een uitgebreide signeersessie volgde. Tijdens het Congodebat lag de focus op het grondstoffenbeleid. Het gesprek werd gemodereerd door buitenlandjournalist Roger Huisman (Het Belang van Limburg). De gasten waren Hugo Gevaerts (professor-emeritus aan de Uhasselt en onderzoeker in verschillende projecten in Kisangani), Hilde Vautmans (lid van de parlementaire commissie Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking – Open Vld) en Tamira Gunzburg (beleidsmedewerker Centraal Afrika bij Broederlijk Delen). Hun inbreng resulteerde in een kort maar vurig debat, waaruit ik vooral onthouden heb dat de Congolezen plantrekkers zijn, die ondanks veel miserie optimistisch in het leven staan.

Over het afsluitend concert van Frère Philippe Sola schreef ik mijn bevindingen neer op mijn persoonlijke wereldmuziekblog. Meer foto’s vind je hier.

Geen opmerkingen :