maandag 8 november 2010

Workshop voorlezen met de Kamishibai


Zaterdag 20 november van 10:00 tot 15:00 uur in de bib van Maaseik


Deze workshop is vooral bedoeld voor personen die vaak en graag voorlezen aan kinderen zoals ouders, leerkrachten, onthaalmoeders, verantwoordelijken van jeugdverenigingen enz. Nog meer zin doen krijgen in boeken en lezen: dat is het opzet van de workshop. Eens een verhaal je in zijn greep heeft, laat het je niet meer los en wordt het een stukje van jezelf. Met behulp van de Kamishibai wordt voorlezen nog boeiender.


“Kamishi-wat?!”, zegt u?
Kamishibai is een traditionele Japanse manier om verhalen te vertellen. ‘Kami’ betekent papier en ’shibai’ betekent drama - papieren drama dus. Een Kamishibai is een klein theatertje dat een beetje op een poppenkast lijkt en waarin grote tekeningen (A3) passen. De belangrijkste scènes uit een verhaal worden op grote platen gezet en in het kartonnen (houten) theatertje geschoven. Het verhaal staat op de achterkant van de vertelplaten. Een verteller verschuift de tekeningen en vertelt intussen het verhaal dat op de achterkant te lezen staat. In Japan was dit (fietsend) verteltheater een geweldig succes van de jaren ‘20 tot ’50 van de vorige eeuw. De intrede van de televisie duwde de Kamishibai uit het Japanse straatleven, het werd gezien als vermaak voor de armen. De laatste jaren kent deze poëtische vorm van verteltheater een echte revival! In de bib maken wij al een tijdje regelmatig gebruik van de Kamishibai tijdens voorleeshalfuurtjes en andere activiteiten voor kinderen.

10.00 u. kennismaking
10.15 u. alles wat te maken heeft met voorlezen: techniek, hoe en wat voorlezen voor welke leeftijd
11.15 u. creatief met de mooiste en spannendste verhalen
12.15 u. broodjeslunch
13.00 u. wat is kamishibai
14.00 u. praktische voorbeelden om zelf aan de slag te gaan met de Kamishibai
15.00 u. einde


Docent: Gil Géron
Kosten: € 6 (inclusief syllabus, boekenlijst, broodjeslunch, koffie)
Aanmelden via maaseik@bibliotheek.be  of 089 564 074


Geen opmerkingen :