woensdag 18 februari 2009

Gelezen door de leesclub: ‘een verhaal van liefde en duisternis’ van Amos Oz


Vorige week woensdag kwam onze leesclub samen voor de bespreking van het vierde boek dit seizoen. Een verhaal van liefde en duisternis van de Israëlische auteur Amos Oz stond op het programma, een dikke kanjer van maar liefst 646 paginas. Ik moet eerlijk bekennen dat ik maar 50 paginas ver geraakt ben, maar het ontbrak mij de laatste weken aan tijd en de nodige concentratie om er ’s avonds na de werkuren mee aan de slag te gaan. Na de bespreking weet ik nu wel dat ik het boek zeker ga lezen. Het verhaal is namelijk brandend actueel. Het gaat hier om de geschiedenis van Israël, gekaderd in een autobiografische familiekroniek, over hoe Oost-Europese, geassimileerde Joden in het pas opgerichte Israël terecht komen, als het ware verdwaald in hun nieuwe vaderland. Een volmondige aanrader volgens onze leesclubdeelnemers.
In bijlage een filmpje met de autobiografie van Amos Oz:
deel 1
deel 2
Het volgende boek dat op het programma van de leesclub staat is Over Schoonheid van de Britse schrijfster Zadie Smith.
Hierbij een filmpje uit 2006, waarin de auteur praat over dit boek.

Geen opmerkingen :