donderdag 8 oktober 2009

Een gezellige avond met Rodaan Al Galidi

Gisterenavond was de Iraakse auteur Rodaan Al Galidi te gast in de bib van Maaseik. Het publiek moest stortbuien, storm en bliksem trotseren om tot bij de bib te geraken, maar toch vonden een 25-tal boekenliefhebbers de weg! En ik denk niet dat zij ondertussen spijt hebben van hun beslissing. Rodaan is een ongelooflijk onderhoudende en innemende man, die heel spontaan en met veel humor kan vertellen over zijn leven en zijn passie voor het schrijven. Met veel afwisseling vertelde hij ca. 45 minuten en las tussendoor kleine stukjes voor uit zijn eerste twee romans Mijn opa, de president en andere dieren en Maanlichtmoerassen. In die twee romans heeft hij het op een heel metaforische manier over zichzelf in Irak en in Nederland. ‘Niemand heeft deze boeken ooit uitgelezen, zelfs mijn beste vrienden geraken er niet door ’, beweert Rodaan. Zijn derde roman Dorstige rivier werd wel door minstens 22 mensen uitgelezen, want onze leesclub heeft dit Iraaks familie-epos vorige week besproken. Rodaan was hier heel opgetogen over en benieuwd naar de bevindingen. Er werden een hele hoop vragen op hem afgevuurd over deze naar mijn persoonlijk mening magistrale roman en dat leidde tot een uiterst boeiende interactie. Dorstige rivier verschijnt binnenkort in Engelse vertaling en de uitgever waagt het om te beweren dat Thirsty river voor Irak hetzelfde zal betekenen als De vliegeraar voor Afghanistan. Persoonlijk denk ik toch niet dat het een gelijkaardige bestseller zal worden. De Vliegeraar is een mooi verhaal, dat makkelijk wegleest. Het is daarenboven fel geromantiseerd en mist de gelaagdheid van Dorstige River, waarvoor de lezer toch iets meer inspanning moet leveren, maar op het eind wel echt iets te weten gekomen is en gevoeld heeft over het leven in Irak onder het juk van een meedogenloze dictatuur en de hele tijd opeenvolgende oorlogen. Rodaan las ook enkele heel mooie gedichten voor uit De herfst van Zorro en de nog te verschijnen poëziebundel Digitale hemelvaart. De voorbije winter verbleef Rodaan twee maanden in Tarifa (Zuid-Spanje), waar hij zijn nieuwste roman De autist en de postduif schreef. In dit eerder gepubliceerde blogbericht lees je nog wat meer details over dorstige rivier en kan je Rodaan bewonderen in twee filmpjes. Als uitsmijter nog een smaakmakertje uit digitale hemelvaart.

Poging om weg te gaan

Mus,
Leer me vliegen,
Ik leer je gedichten schrijven.
Leer me een nest bouwen,
ik leer je een uitgeverij vinden.
Geef me jouw veren,
Ik geef je mijn jas.
Geef me jouw angst,
Ik geef je mijn kat.
Geef me je tak,
Ik geef je mijn slaapkamer.
Mus,
Geef me jouw leven,
Ik geef je mijn kooi.

Geen opmerkingen :